Leuke Klokhuis reportage over vioolbouw

(met dank aan Myra van Groenendael voor de link)

Klik op de link of de foto hieronder om deze toegankelijke reportage te bekijken. Leuk om in het onderwijs te gebruiken (muziekles? spreekbeurten?).

http://www.npo.nl/het-klokhuis/06-01-2016/VPWON_1239597

MWSnap 16-01-10, 09_13_53

Anekdote:

Toen ik zo’n 10-11 jaar oud was had ik vioolles van een juf die net zo “begaafd” was in lesgeven als ik in vioolspelen. “Voor verbetering vatbaar” noemen ze dat. We waren aan elkaar gewaagd. Om één ding ben ik haar altijd nog dankbaar. Ze liet mij een wat smoezelig boekje over vioolbouw lezen. Daarin kwam een soort “Jambers”-achtige passage voor over “de vioolbouwer” die ik mij als volgt herinner:

“De vioolbouwer is een wat onooglijke, schriel mannetje. Op straat zou je hem onopgemerkt voorbij lopen. Maar kom je in zijn atelier dan bloeit hij op en vertelt hij vol vuur over klankhout, gutsen, schaven, schraapstalen en laat hij je met passie de mooiste instrumenten zien en horen.”

Omdat ik altijd al schriel heb willen zijn was mijn interesse gewekt. Dus stond boven aan mijn Sinterklaas verlanglijst van dat jaar: “Spullen voor vioolbouw”. Mijn lieve vader vond dat prachtig en had toevallig mijn lootje getrokken dat jaar. Nu wil het noodlot dat mijn vader weliswaar 2 rechterhanden had, maar helaas linkshandig geboren was. Dus kreeg ik van hem -sorry, van de Sint- een vuren kastplankje van de HUBO en een houtrasp. 

Ik ben er aan begonnen. Eerst met de figuurzaag de vorm uitgezaagd om daarna in de “raspfase” volledig vast te lopen. Ik was het bijna vergeten tot ik bij een verhuis die eerste vioolbouw poging van een bijna-puber tegenkwam.

Ik hoop stiekem dat door zo’n reportage als deze Klokhuis-versie ook weer ergens in de huidige iPad/gaming jeugd een vlammetje zal gaan laten branden voor zoiets moois als zelf instrumenten maken.

Marc heeft ooit een vlammende spreekbeurt over vioolbouw gehouden met allemaal spulletjes die ik hem heb meegegeven. Bij hem is de liefde voor instrumenten altijd blijven bestaan en sinds kort zet hij zijn eerste stappen op het gebied van strijkstokbouw.

Dit bericht werd geplaatst in Instrumentenbouw, Wetenwaardigheden. Bookmark de permalink .

Plaats een reactie